Leif og Helle ankom til Shelter Bay Marina (SBM) d. 25. januar 2025 om aftenen og har siden da arbejdet på at få LUNA gjort klar til turen gennem Panama kanalen.
Status er lige nu, at vi har datoen 10. februar 2025 til transit. Vi har netop fået tidspunktet for at den pilote/guide, der skal med på LUNA stiger ombord kl. 05.00 am (Panama tid). Dvs at vi skal sejle ud fra SBM ca. 03.00 am for at lægge os for anker udenfor SBM kl. 04.00 am. Tidspunktet kan dog stadig nå at blive flyttet.
Idag d. 9. februar har vi fået selskab af Beth (vores søn Bjarkes ex-chef) og Max (søn af Beth), der begge skal med gennem Panama kanalen. Og Beth skal efterfølgende med på den lange sejlads over Stillehavet til Marquesas i Fransk Polynesien. Desuden har vi lavet en aftale med Sam fra UK, om at være linehandler på turen gennem Panama kanalen. Sam kommer ombord lige før 03.00 am.
Her kommer lidt om de sidste ugers forberedelser. Det er en lang opremsning, for at give et indtryk af hvor meget arbejde det kræver, at holde Luna flydende og i god form.
Lige før vi ankom til SBM var LUNA blevet flyttet ud til work-area på land, hvor SBM Yard var næsten færdige med at bundmale.
En gasinspektion havde afsløret et minimalt læk ved hovedafbryderen under komfuret, så der havde også været besøg af nogle gasteknikere, der har skifte slanger til komfur og gasflasker (skulle gøres inden 2026) og installeret en ny hovedafbryder.
Da vi ankom var hovedprioriteten at få lavet de ting, der var nødvendige for at LUNA kunne komme i vandet, der var planlagt til 3 dage senere. Motoren skulle gøres klar efter presevering, serviceres og kunne starte. Vi havde i oktober 2024 konstateret at startbatteriet var dødt, så marineshoppen havde bestilt et nyt til os, men desuden skulle filtre, impeller, olie, kølevand osv. skiftes.
Ankeret skal altid kunne sænkes og hæves, selvfølgelig, men i flere år har vi haft periodisk svigt af ankerspillet, og nu virkede det slet ikke. Det krævede lige et skift til et nyt ankerrelæ, vi heldigvis havde parat. Bovpropel blev remonteret og vi skiftede anoder på propel og bovpropel, samt monterede en ny line-cutter på propel, en sav der kan hjælpe, når man fanger drivende fiskegarn på åbent vand, så det ikke vikler sig i skruen.
Endeligt blev de berømte 3D-printede kølstabilosatorer sat ind, så vi forhåbentligt fremover kan slippe for lyden af kølen, der når den er oppe og ubelastet, slår på kølkassen som en anden kirkeklokke. Og så nåede vi også lige andre vigtige ting, bl.a. at tjekke søventiler, udpakke alle de nye reservedele vi havde med, og grundig rengøring efter 8 måneder på land.
Den 29. januar kom LUNA i vandet (splash). Mens LUNA hang i kranen, blev den sidste bundmaling af køl og kølkasse gennemført, og så sejlede vi hen på vores tildelte plads i havnen. Herefter har vi fortsat klargøringen.
Det viste sig under vores korte sejlads fra splash til vores plads i marinaen, at motoren ikke var helt klar. Der kom ikke noget kølervand ud, så dårlig ide at skifte impeller på land, hvor man ikke kan tjekke om den virker. Vi nåede ind på plads kort efter at vi fik alarmen med varm motor. Vandindtaget blev efterstrammet, og nu trak det vand istedet for luft. Samtidig var motorrelæet utilbøjelig til at starte motoren uden et dask med en skruenøgle, så det blev smurt og kører fint igen.
Den store opgave i vandet var at få et nyt permanent kutter-forstag med rullefok sat op. Det har vi ønsket os dels pga. sikkerhed i hård vind, og dels for at have muligheden for at sætte et forsejl til hver side af båden, når vinden er agter fra.
Leif har sat ny winch op til rullelinen til det nye sejl, så det har sin egen. Resten har vi gennem 7 måneder samarbejdet med en rigger i SBM om, først at indkøbe alle materialer til skift af kutterstag og ny furler (rullemekanisme til sejlet). Dertil en ekstra spilerbom og lidt vedligehold oveni, hvor vognene til storsejlsskødet og forsejlsskøderne trængte til udskiftning.
Vi havde regnet med at riggeren ville udføre arbejdet, da vi var i SBM i oktober 2024. Men det ville han ikke. Han ville kun udføre arbejdet, når båden var kommet i vandet. Så vi havde aftalt, at riggeren skulle gå igang det samme efter LUNA var kommet i vandet d. 29. jan. MEN han aflyste den ene dag efter den anden. Så vi satte tiltagende pres på ham, også via værftskontoret, vi havde lavet aftalen igennem oprindeligt, så til sidst kom riggeren endelig d. 6. februar, og nyt kutterstag og furler blev installeret.
Vi havde købt nyt inderfok til det nye stag i Danmark, hos Quantum sails. Det ankom fra Sri Lanka mens vi var her. Så Helle skulle bare lige en tur til Colon hos FedEx for at betale diverse taxes for at få sejlet udleveret. Heldigvis passede den nye inderfok fint. Så det fik Leif og Helle sat op.
Vi har så lige stadig nogle udeståender med riggeren, idet nogle af de ting han har indkøbt ikke passede, vognen til storsejlsskødet og fæstet til spilerbommen på masten, så vi er ikke helt færdige med ham, der er bestilt nyt og rigtigt, der ankommer når vi er nået til Panama City, efter kanalen.
Af andre klargørings aktiviteter kan nævnes:
Leif har været en tur i masten for at reinstallere vindmåler og tjekke mast og rig.
Grundig rengøring indvendig og udvendig. Vask og oprydning i kistebænke.
Vi har udskiftet pulverslukker og nødraketter samt tjekket redningsveste.
Reparation af grønt sejladslys. Det tog kun ca. 7 timer at skifte en totalt opløst el-ledning, der lå skjult i pulpitten foran.
Så har Helle vasket tovværk og klargjort dinghy (gummibåd). Vi har tjekket alle pumper (bilgepumps) og opladet og tjekket alt muligt elektronik ombord. Vores nyindkøbte Starlink virker, så vi vil have internet ude på havet nu. Men vi mangler lige et fæste til at kunne installere det rigtigt, det har Beth med. Og endelig har vi været på shoppetur til Colon, for at have mad nok til de 6 voksne, der skal få LUNA sikkert igennem kanalen. SBM har et arrangement med en bus, der to gange dagligt kører til et stort supermarked. Så den benyttede vi.
Vi er hermed klar til Panamakanalen, men er selvfølgelig ikke helt færdige endnu med alle forberedelser til turen over Stillehavet. Vi har sat forsejlet op, inkl. det nye, men vi mangler stadig at sætte storsejlet op. Da man kun må sejle for motor gennem kanalen kan det vente til vi er kommet igennem. Dertil skal forskelligt fortsat installeres færdigt, fx Starlink. Og så skal der naturligvis købes stort ind af mad til turen over Stillehavet.
Men lige nu glæder vi os til at komme gennem Panama Kanalen lige om lidt. Det har været et stort arbejde, men vi har også haft tid til ind imellem at snakke lidt med andre sejlere.
Det er muligt at følge med i hvor LUNA er ved at vælge menupunktet: Her er LUNA, derefter Satellit – Garmin inReach – klik her
Eller klikke direkte på her.
Vores position bliver opdateret hvert 10. minut.
Og Panamakanalens officielle website har et link til hvad de kalder
“LIVE CAM, Panama kanal, Miraflores Locks on the Pacific side of the Panama Canal”
https://multimedia.panama-canal.com/Webcams/miraflores.html
Ca. hvert 5. – 10. sekund vises der live billeder fra de både, der sejler igennem den næstsidste sluse inden Stillehavet – Miraflores.