Turen gennem Panama Kanalen startede d. 10. feb 2025 kl. 03:00 om morgenen.
Inden da, havde vi lejet og fået leveret 8 store fendere og 4 tykke tov af vores agent, der stod for papirarbejdet og andet praktisk omkring vores tur gennem kanalen. Desuden havde vi dækket vores solpaneler til, så de ikke skulle være i risiko for at blive ødelagt, når der ville blive kastet abehænder (sammenrullet hård reb-bold) ned til os fra Panama Kanalens linehandlers.
Vi sejlede ud fra Shelter Bay Marina i mørke og lagde os for anker i et område, vi havde fået besked på at ligge i. Omkring kl. 05.00 kom en af Panama Kanalens lodsbåde og vores pilot/guide kom ombord på LUNA.
Piloten er ham, der står for at kommunikere med dem, der har det forkromede overblik over hvilke både, der skal igennem kanalen hvornår og hvordan.
Så gik turen nærmere hen mod indsejlingen til Panama Kanalen. Her blev vi bundet sammen med to katamaraner. Den katamaran med størst motorkraft lå i midten. Det var den, der skulle bruge motor og styre for os alle sammen.
Vi lå på bagbord side, og skulle dermed håndtere de 2 tove der skulle op og gøres fast til slusevæggen på den side. Vi kunne så være 2 personer, der hjalp hinanden, med hvert tov. Det foregår på den måde, at Panama Kanalens linehandlers kaster en tynd line med en abehånd i enden ned til båden. Så skal vi binde linen fast til det tykke tov og sørge for at sende det tykke tov ud over siden, så Panama Kanalens linehandlers kan bære tovet frem og sætte det fast på toppen af slusevæggen. Vi skal derefter sørge for at tovet hverken er for stramt eller for slapt og dermed sikre, at vi ikke støder ind i slusevæggen efterhånden som der enten lukkes vand ud eller ind.
Man skal igennem 3 sluser, der går opad mod Gatun søen. På vej op ligger der altid et cargo skib foran os i de små både. Når cargo skibet starter motoren, skal der holdes godt fast i tovene for at vi små både ikke bliver skubbet bagud i slusen.
Derefter var der knap 5 timers sejlads for motor hen over Gatun Søen.
Efter sejladsen over Gatun Søen kommer man så til de 3 sluser, der går ned til Stillehavet.
Før de 3 sluser ned til Stillehavet blev vi bundet sammen med 1 katamaran.
Vi havde et kæmpe containerskib bagved os, hvor man godt kan blive lidt nervøs når det ligger helt tæt på os og tårner sig op.
Ved den næstsidste sluse, Miraflores, er der et stort tilskuerområde, med rigtig mange ude og kigge på hvordan sejlads gennem Panama Kanalen foregår.
Og det er sjovt at se, når den sidste sluse inden Stillehavet åbner porten.
Efter vi kom igennem sidste sluse og ud i Stillehavet, sejlede vi hen i nærheden af Balboa Yacht Club. Her blev vores pilot/guide hentet af en lodsbåd. Og der kom en boat-boy og hentede det tovværk og de fendere, vi havde lejet til kanal transitten. Samtidig sagde vi farvel til Sam, der fik lov til at sejle med ind til land sammen med boat-boy´en.