Rangiroa, Tikehau, Moorea, Papeete. 8.5.-24.5.2026

Sejladsen d. 8/5 fra Apataki NW til Rangiroa gik fint. Vi gik ud af nordpasset på Apataki om eftermiddagen – ingen problemer med hverken strøm eller bølger. Havde fin sejlads – overvejende medvind hele aftenen og natten. Sejlede igennem Tiputa passet på Rangiroa ca kl. 5:30. Der var 3 kn strøm imod.

Udflugt til en lille motu TIPUTA, der ligger lige ved passet og tæt ved vores ankersted:

Vi besøgte restaurant Joséphine på Rangiroa – hvor Fred og Tine første gang var på restaurant sammen for 14 år siden. Fantastisk dejlig mad. Ligger med terrasse lige ud til Tiputa passet, så vi kunne sidde på terrassen og se delfinerne, der har for vane at hoppe og springe lige omkring solnedgang.

Desværre var Freds ferie forbi, så vi sagde farvel til ham, og afleverede ham i lufthavnen i dinghy/gummibåd:

Leif havde et par gode dyk, det sidste som drift-dive gennem passet, masser af fisk og hajer. Tine og Helle snorklede i et rev-område lige indenfor passet. Flot. Specielt var det at se en kæmpe moræne, der svømmede frit mellem korallerne. De plejer at gemme sig i huler, når der er besøg af snorklere eller dykkere.

Vi (Leif, Helle, Tine) lejede cykler en dag. Besøgte bl.a. Gaugain Pearl farm. Fik fint foredrag om hvordan perlerne opdrættes, de forskellige kvaliteter af perler og så hvordan operationen foregik, når der skulle indsættes perlemors-implantat til at udvikle en perle på 2-3 år.

Lidt stemning fra Rangiroa:
Efter 24 timers regn:

Mere delfin kiggeri:

Lækker tun på lille restaurant:

Den 14/5 sejlede vi videre mod atollen Tikehau. Ud af nordpasset Avatoru på Rangiroa tidligt om morgenen. Af hensyn til at komme til passet ved Tikehau under optimale forhold var vi nødt til at gå ud i 4 kn strøm udadgående. Der var ingen vind, så vi så kun uroligt vand med strømhvirvler. Senere sejlede vi igennem Tikehaus eneste pas, Tuheiava, ved middagstid og med ingen strøm.

Vi fortsatte direkte mod syd i lagunen og kastede anker ved en lille motu = Motu Mauu. Vi havde udvalgt stedet, fordi der lige akkurat er plads til et par både for anker på sandbund, foran en nedlagt perlefarm og vigtigst: lige ved siden af en cleanings station for Manta Rays. Dvs et sted hvor mantaerne ofte kommer for at blive renset af diverse rense-fisk.

Det var et virkeligt godt valg. Helle natten og morgenen var det nærmest totalt vindstille. Så før kl 7 om morgenen hoppede vi i vandet og havde godt 1 time i vandet sammen med 2 manta rays.

Senere på dagen blev det regn, natten og næste morgen blæste det kraftigt. Så der var ingen manta rays næste morgen.

Vi sejlede derfor hen i bølgelæ og lagde os for anker lige ved siden af passet på Tikehau med godt dække for nordvestenvindens bølger. Her havde vi ofte besøg af vores hus-hajer, der kom forbi og tjekkede os ud, om vi havde noget at spise til dem.

Vi gjorde klar til at sejle ud af passet på Tikehau og videre mod enten Moorea eller Tahiti, der ligger i gruppen: Selskabsøerne. Forventeligt en sejlads på ca 30 timer. Planen var at nå Tahiti inden d. 23/5, hvor Tine skulle flyve hjem.
Vi havde længe kigget vejrudsigter for især at finde et godt vejrvindue til den lange sejlads. Den 22/5 til 23/5 havde i over en uge set OK ud. Ved sidste tjek om morgenen 22/5 var der endda skruet ned for risikoen for regn. Vi forventede nogle timer til start uden ret meget vind og så senere en periode med stærk vind og bølger fra siden.
Men vejret kendte åbenbart ikke vejrudsigten i detaljer – det blev 30 timers MEGET hård sejlads. Det regnede nærmest fra start til slut. Vinden var en del stærkere end forudsagt – omkring 24 kn med vindstød op til 30 kn, dvs. kuling. Og de 2,5 til 3 meter bølger kom fra alle retninger og ikke kun fra siden. Bølgerne slog ind over LUNA – også gennem hatches/vinduer i loftet, så der var saltvandsfugtigt alle vegne. Vi har ingen billeder fra sejladsen de 24 timer, der var værst – men her lidt fra den bedre del af sejladsen, der sluttede i Cooks Bay på Moorea:

Næste dag lejede vi en bil og kørte Moorea rundt.
Det er en meget flot grøn ø. Af højdepunkter var køb af ananas og bananer ved de mange frugtboder langs vejen. Besøg ved Tropical Garden, hvor der dyrkes mange frugter og vanille samt serveres rigtig gode juicer, samtidig med udsigt over nogle af de flotte bugte.
Vi kørte også til udsigtspunktet Belvedere, hvor en del vandreruter udgår fra og hvor man på samme tid har udsigt til Cooks Bay og Opunohu bugten.
Tilfældigvis kom vi forbi Tiki Village, der er et kulturelt sted, hvor der arbejdes med at holde fast i de oprindelige polynesiske traditioner. Lige på det tidspunkt, var et traditionelt polynesisk bryllup i gang.

Dagen efter tog vi vandreturen “Routes des Ananas”. Rigtig flot tur, hvor vi så en del af de ananas marker, der findes mange af på Moorea. Vi var også heldige at få serveret en ananas af et par arbejdere, vi gik forbi på turen.

Dagen før Tine skulle med fly hjem, havde vi en god sejltur fra Moorea til et anker- og bøje-område udenfor Taina Marina, der ligger tæt på den internationale lufthavn i Papeete på Tahiti.

I Fransk Polynesien er de igang med at forberede og implementere et nyt online system til både, kaldet ESCALES. Det indføres, fordi de vil gøre mere for at beskytte deres unikke maritime miljø. Rigtig fin ide. Derfor er det intentionen at begrænse antallet af sejlere på de forskellige øer, samt sikre at sejlbådene overvejende kommer til at ligge for bøjer, som skal reserveres på forhånd, ikke noget med at ankre oven i korallerne. I øjeblikket er der 5 områder, der siden ca. feb 2025 har været pilotprojekt områder.
Et af pilot områderne var Fakarava, som vi har besøgt. Men her er der ingen bøjer lagt ud. Så det er svært at booke…
Et andet pilotområde er området udenfor Marina Taina. Det sjove er bare, at man ikke kan booke hverken en bøje eller en ankerplads. I systemet ser det ikke ud til, at det er meningen, der skal være plads til både. Selvom det er lige ved siden af den eneste internationale lufthavn og Papeete er det område, hvor alle de seriøse marinebutikker og værfter er placeret.
Og som det nok kan fornemmes fra det sidste billede ovenfor, så ligger der hundredevis af både udenfor Taina Marina. Der går nok lidt tid inden systemet kommer til at virke.

Efter at have sagt farvel til Tine, har vi nu nogle dage, hvor vi vil udføre diverse vedligeholdelses opgaver. Vores næste gæst, Dennis, kommer senere i maj måned (medbringende diverse dimser til LUNA).
Lige nu er det mest presserende at vores bovpropel er stået helt af. En stor 50mm strømførende ledning er knækket og totalt irret, så vi skal have fat i en marine-elektriker til at fixe det, det kan vi ikke selv. En helt ny pumpe, vi har sat på ferskvandsanlægget lækker saltvand, så den er i stykker fra starten og skal skiftes igen. Og så er en del af vinduerne (portlights) utætte, de skal tætnes. Så vi keder os ikke!