Port Napoleon – Sidste forberedelser inden afgang

Vi ankom som planlagt til Port Napoleon d. 1.april 2022. Vi var med fly, da det ikke er planen at komme tilbage til Port Napoleon de nærmeste år.
Vi var godt læsset i flyveren – med 2 kufferter hver og så selvfølgelig håndbagage. Nu venter vi spændt på om den store pakke,
vi har sendt herned hjemmefra (med Post Nord) dukker op.
Vi er glade for, at vi har booket et hotelværelse i havnen den første uge, for der er ikke særlig varmt hernede endnu.
Lige som i Danmark lader foråret vente lidt på sig. Lige nu er der gang i nogle lavtryk over Sydfrankrig.

Vi var meget spændte på, hvor langt værftet er kommet med de opgaver, vi har sat dem igang med.
Det ser godt ud, de har nået det meste og resten forventes at blive klar i løbet af en uges tid.

LUNA står parkeret foran værkstedet .
LUNA står parkeret foran værkstedet .

– Der er sat trin på masten. 3 i bunden og 2 i toppen, så det bliver nemmere samt mere sikkert at pakke sejl sammen og der er nu lidt støtte, når det bliver nødvendigt at kravle op i toppen af masten.

– Der er sat nye fodlister (på lønningen) af teaktræ hele vejen rundt på båden. (De sidder udenpå de indbyggede aluminiums fodlister).

– Kølen er blevet malet og sat på igen. Ophænget er skiftet, da det var i stykker efter en tidligere fejlagtig montering, så den nu er tip top.
LUNA er blevet bundmalet med 2 lag antifouling, så forhåbenligt kan hun klare sig i flere år uden alt for mange begroninger under vandlinjen. Den sidste finish bliver lavet når LUNA på mandag hænger i kranen for at blive lagt i vandet.

Kølen er malet og monteret igen.
Kølen er malet og monteret igen.

– Det sidste der udestår fra værftet i ugens løb er så at ferskvandsanlægget skal færdigmonteres. Vi er meget tilfredse med, at værftet er igang med at installere det i LUNA, da det var tæt på ikke at lykkes. Vi blev ringet op for ca. 3 uger siden, hvor de fortalte, at der pga. af Covid havde været leveringsproblemer, og de kun havde fået det ene af tre, til 3 både, der havde bestilt det. Vi fortalte at vi skulle videre i år, afrejse i april, og som gode kunder gennem de sidste 3 år besluttede de så at vi fik det leverede, de 2 andre må vente.
Der mangler en ny skroggennemføring til ferskvandsanlægget (den gamle er for smal) og lidt andre småting, som først kan laves når LUNA er i vand.
Det er planen at det også bliver gjort d. 11/4 og at vi så kan blive introduceret til ferskvandsanlægget og afprøve det.

Vi knokler selv med en række opgaver:
– Leif synes dieseltanken ser fin ud, og at det ser ud til at dieselpesten er helt væk. Leif har nu lavet og monteret ny pakning og sat låg på inspektionslugen til dieseltanken.
Desuden har Leif omorganiseret lidt på diesel slangerne, muligheden for udsugning fra bunden af tanken og teste for om der står vand, mv. Vi har bestilt dieselpåfyldning, hvor de var ved at falde ned af stolen da vi bad om ca. 350 liter.

-Skruen er blevet renset og poleret med Brasso – er nu blevet meget pænere, selvom man godt kan se at den har fungeret i mange år. Men den virker upåklageligt. Det er en Max-Prop hvor bladene kantstiller sig når vi sejler for sejl, og dermed reducerer modstanden gennem vandet.

– Vi har tjekket vandtankene. De ser fine ud. Der er ingen alger eller andet “guf” – kun lidt kalk.
Vi har fjernet det meste af kalken, især det, der lå løst, så der ikke er så meget der kan rive sig løs og sætte sig i vandfiltrene.

Så vi arbejder støt og roligt videre på vores TO DO liste og håber vi når en masse mere i løbet af de 2 første uger af april. Derefter er det videre ned langs Spaniens kyst, mod første større stop i Alicante.

Leave a Reply