Sejladsen fra Martinique til Panama 5.3.-11.3.2024

Turen over det Caribiske hav fra Martinique til Panama er gennemført – fra 5.3. til 11.3.2024.
Undervejs har Leif, ca. 1 gang i døgnet, skrevet nogle status opdateringer via Satellit-telefonen, som vi har kunnet følge under menupunktet: “Her er LUNA” og så “Satellit – klik her”.

Nu har vi samlet status opdateringerne – og tilføjet lidt billeder til hvert døgn. De kommer her:

Snart afsted til Panama
14º26.261 N 60º53.143 W
Sat Mar 02 2024

Så er Luna gjort klar til sejladsen fra Martinique til Panama. Forventet afgang i morgen eftermiddag, når Helle er gået fra borde for at flyve hjem til Danmark. Alt virker, vi har købt rigeligt ind, båden er rengjort indvendigt og udvendigt, så nu er det bare afsted. Vejret ser fornuftigt ud hele vejen, vi kommer ikke til at mangle vind, snarere lidt rigeligt vind nogle af dagene.

Vi prøver at lave en status hver dag – og husk at GPS-positionen er noget usikker da satellittelefonen sidder under dæk, og derfor har dårligt udsyn til himlen. Så hvis det ser ud til at vi sejler zig-zag, eller endda frem og tilbage, så er det sandsynligvis GPS-positionen, der er fejlagtig.
Vi glæder os, Leif, Tine og Jørgen Winther.

 

Så er vi afsted
14º24.228 N 60º51.750 W
Sun Mar 03 2024

Kl ca. 13 hævede vi ankeret og tog afsted. Helle blev afleveret i land inden, og tog en taxa til lufthavnen. Vejret er fint, lidt skyer og ca. 15 knob vind,hvor vi kan holde ca. 5,5 knobs fart. Nu mangler vi bare ca. 1300 sømil, så er vi i Panama!

Nordstjernen til styrbord og Sydkorset til bagbord
14º28.722 N 62º42.282 W
Mon Mar 04 2024

Så kom vi afsted i går kl. 13, så dagens opdatering er kun 23 timer, til kl. 12 i dag mandag d. 4. marts. Vi har sejlet i alt 126 Nm, med en gennemsnitsfart på 5,5 Knob.
Den første dag var lidt ujævn i sejladsen. Først skulle vi fri af Martinique, med springende vind omkring 15 Kn, dernæst kom der rigtig megen vind 23-24 Kn med store bølger fra flere retninger, og så til natten faldt den til 10-12 Kn ind imellem. Så vi startede med storsejlet oppe, tog det ned igen, da vinden var direkte bagfra, fik spilerstage på Genoaen, tog den af igen før natten, og så kl. 2 om natten satte vi den op igen, da vinden igen var svag og meget bagfra, med blafrende forsejl. Senere på natten, og ind til nu i dag, har vinden været god, 18-20 Kn, fra NØ, og vi er endt med at sejle med rebet storsejl og forsejl i butterfly, ét sejl til hver side og spilerstage i genoaen. Det holder vi over 6 Knobs fart på, ofte 7. Bølgerne har været noget irriterende, meget fra siden, og indtil butterflysejling, med megen rulning.

Men ellers så vi delfiner i går, der sprang omkring båden. Og nattehimlen har vekslet mellem overskyet og helt klar, hvor sydkorset og nordstjernen stod helt tydeligt i hver sin retning. Fiskeriet har vi endnu ikke haft held med, vi prøver i dag igen.

Vi er alle 3 trætte efter nattevagter og som man altid er i begyndelsen af en længere sejlads. Men alt fungerer, vi har elektricitet nok med vores nye hydrogenerator (Watt & Sea, en skrue i vandet, der laver strøm) og vi har det godt!

Regn, regn, regn
14º24.342 N 65º23.598 N
Tue Mar 05 202

I det 2. døgn siden afgang har vi sejlet 146 sømil, hvilket giver en gennemsnitsfart på 6,1 Knob. Det er fint, selvom det kun er 11,3 Km/t, det er en 15 ton solid båd, der skal skubbe en masse vand til side for at komme frem.

Det sidste døgn har da også været med bedre vind, men også med meget overskyet vejr og mange byger. Nogle har været rigtigt store, også om natten. Efter vejrudsigten ser det ud til at vi er ved at være ude af regnområdet, det trænger vi til. Hele natten har vi på vagterne siddet i varme sejlerjakker, som værn mod både kulde og regn.

Ellers går alt som det skal. Bølgerne er blevet lidt bedre organiserede, og dermed bedre at sejle i, første døgn blev vi kastet meget rundt. Hele natten, i pauserne mellem bygerne, sejlede vi gennem morild, det satte et flot lysende spor efter båden.

Båden opfører sig pænt, vi er stadig med rebede sejl sat i butterfly, og det fortsætter nok længe endnu, vinden er meget agten fra. Energimæssigt har vi rigeligt med strøm til både autopilot, instrumenter, køleskab osv. med den nye Watt & Sea hydrogenerator, sammen med solpanel og vindmølle. Så intet behov for at starte dieselgeneratoren, heldigvis.

Alle 3 er ved godt mod, vagterne fungerer, og trætheden fortager sig. 4 timers nattevagt giver dog behov for en lur i løbet af dagen, men det er der rigeligt plads til i de øvrige rutiner. Vejrudsigten ser god ud for de kommende dage, god vind, mest klart vejr, så vi forventer god sejlads!

Flot vejr og mere roligt hav
14º37.908 N 67º35.496 W
Wed Mar 06 2024

I det 3. døgn har vi tilbagelagt 153 Nm, 425 ialt siden start. Døgnets gennemsnitsfart var 6,4 knob. Efter sejladsplanen har vi 888 Nm tilbage, før vi er i Panama.

Efter sidste regnfulde døgn har vi nu haft flot vejr med sol og stjerneklart, masser af morild efter båden, og i starten rimeligt god vind. Lige nu til middag er vinden kun 12-14 Knob, og det er for lidt, trods færre og mere regelmæssige bølger. Vi bliver puffet lidt rundt af bølgerne. Med 18-22 Knob går vi godt gennem bølgerne, og sejladsen bliver helt rolig. Heldigvis siger vejrudsigten at der er stigende vind fra i aften, så vi håber på det.
Kl 4 i nat, mens Leif havde vagt, lyste nattehimlen pludseligt kraftigt op foran os, langt væk. Næsten som et blitzlys. Vi havde tidligere på natten være nær en fiskerbåd, der brugte stærkt lys, og spørgsmålet var om der lå en sådan igen, og prøvede at advare os. Intet på AIS, og ingen både overhovedet at se, så det har nok været en meteorit, der eksploderede lavt i atmosfæren, altså et meget stort stjerneskud.
Rutinerne kører, det fungerer med 4 times vagter, og båden har aldrig haft det bedre. I dag gik vinden mere i syd, og vi har derfor ændret sejlene til forsejl til bagbord, og storsejl til styrbord, for at kunne holde den vestlige kurs med passende vind ind bagfra, ca. 20 grader fra plat læns. Vi møder kun få skibe, cargo eller tankere, og sjældent nær ved os. Hvis vi holder farten er vi der om ca. 6 døgn, altså 9 døgns sejlads i alt.

Væddemål
14º31.284 N 70º06.534 W
Thu Mar 07 2024

I 4. døgn, fra kl. 12 i går til kl. 12 i dag, har vi tilbagelagt 147 sømil, med en gennemsnitsfart på 6,1 knob. Siden start kl. 13 i søndags har vi ialt sejlet 572 sømil, med en gennemsnitsfart på 6,0 knob.

Sidste døgn har været roligt, med lidt skiftende vindhastighed og overvejende rimeligt flad sø. Her er solskin med skyer, og en sjælden meget lille byge. Fiskelykken har ikke meldt sig endnu, selvom vi har prøvet med forskellige maddinger, og nu i et par døgn har brugt den samme, der blev brugt med succes over Atlanterhavet. Vi får nu god mad alligevel, vi har stadigt rigeligt med friske grøntsager og endda lidt kød.

Efter de første 3 døgns sejlads i går, ville vi med de 3 døgns gennemsnitsfart ankomme til Shelter Bay i Panama tirsdag d. 12/3 kl. ca. 14, hvor der også er indregnet at vi på et tidspunkt skifter tidszone. Det har vi nu væddet om, altså hvornår ankommer vi?
Jørgen siger d. 12/3 kl. 17
Tine siger d. 12/3 kl. 12
Leif siger d. 12/3 kl. 8
Ankomsten regnes til hvornår vi passerer moleanlægget ind til Shelter Bay. Væddemålet gælder en drink ved ankomsten, betalt og valgt af den, der er længst fra. Det bliver spændende at se, men vi er altså enige om at turen i alt vil tage ca. 9 døgn, hvor vi nu går ind i det 5. døgn.

Navigation, delfiner og fiskeri
14º02.238 N 73º02.502 W
Fri Mar 08 2024

I det forløbne 5. døgn har vi sejlet 175 sømil med en gennemsnitsfart på 7,3 knob, det hidtil hurtigste og længste. Ialt har vi siden start tilbagelagt 747 sømil med en samlet gennemsnitsfart på 6,3 knob.

Vi har nu fået god vind i sejlene, hvilket afspejles i døgnets fart og distance. Vinden har det meste af tiden ligget på 20-22 knob, hvilket passer fint til vores sejlføring i butterfly, med storsejlet i 1. reb, og rebet genoa holdt udspilet med spilerbommen. I går så vi skøderne efter, de var slidte ved spilerbommen, men ikke nok endnu til at korte af med nye knuder.

Vi er begyndt at sætte kursen mere sydligt. Den oprindelige sejladsplan indebar at gå rundt om faldvindene fra Andesbjergenene med god afstand. Nu er vi så tæt på, at vi i vejrudsigten kan se, at vi kan tillade os at gå lidt tættere på, for at spare nogle sømil, så det gør vi. Den nye plan siger at vi mangler 532 sømil før vi er der. Men vi vurderer flere gange dagligt at vi ikke kommer for tæt på Andesbjergene, da vi nødigt vil ligge og sejle i 25-30 knobs vind med vindstød på 40 knob, og 3-4 m høje bølger, som kan være forholdene tæt på. Lige nu har vi op til 2,5 m høje bølger, det er rigeligt, og giver lidt urolig nattesøvn.

Den højere vind og fart afspejler sig også i at vi for første gang har holdt batterierne fuldt opladede hele natten igennem, alene på vindmøllen og hydrogeneratoren.

Ellers så vi igen delfiner i går, en flok på 8-10 stk, der holdt os følgeskab i ca. 10 minutter ude foran, hvor de legede i bovbølgen. Her til formiddag skiftede vi madding på fiskestangen, til en stor plastikblæksprutte, og det havde effekt. Vi fik en stor fisk på krogen, formentlig tun, der hoppede højt ud af vandet, og desværre til sidst knækkede snøren og svømmede væk med maddingen. Nu prøver vi med en mindre blæksprutte, og håber på fangst i løbet af dagen.

Alt fungerer fint på Luna, og vi forventer de samme vindforhold på ca. 20 knob de kommende dage, så det kan være vi er hurtigere fremme end tirsdag morgen, også med den afkortede ruteplan.

Flyvefisk og reparationer
13º28.626 N 75º32.544 W
Sat Mar 09 2024

I det forløbne 6. døgn har vi sejlet ialt 168 Nm på 25 timer. Vi har nemlig sat uret en time tilbage, da vi har krydset længdegrad 75 og dermed er kommet i ny tidszone. Gennemsnitsfarten har været 6,7 knob. Ialt siden afgangen har vi sejlet 915 Nm (6,4 knob i gennemsnit) og der resterer ca. 359 Nm efter sejladsplanen.

Vi har netop været igennem et døgn, hvor der var advaret om en lille risiko for tordenvejr. Det holdt heldigbvis ikke stik, vi fik god vind i stjerneklart vejr, med kun enkelte skyer og kun få vanddråber. Her i formiddags har bølgerne været noget ubehagelige, 2 m fra tre forskellige retninger, og stejle pga. 1,5 knob modstrøm, så vi er blevet skubbet godt omkring, og der skal holdes fast, når man bevæger sig på båden. Bølgerne ser ud til at blive mindre og mere regelmæssige nu i eftermiddag, hvor vi også regner med at skifte til medstrøm.

I morges lå der 2 døde flyvefisk i kockpittet, der i forvirring er hoppet op i båden istedet for at flygte fra den. Det lugter ikke godt, og gav anledning til at Tine gav hele kockpittet en omgang med saltvandsvask.

Vi havde også et alvorligt problem med bagre toilet, der ikke længere ville trække vand ind til skyl. Det måtte skilles ad, alle gummimembraner renset og fik silicone, og en enkelt måtte skiftes. Nu virker det igen. Sådanne reservedele har vi med ombord, man kan ikke klare sig uden velfungerende toiletter :slight_smile:

Vi håber og regner med god vind de næste par dage, helst med lidt fladere sø. Hvis vi kan holde tempoet ser det ud til at vi er fremme mandag aften frem for tirsdag.

Flyvefisk og rolig sejlads
12º10.776 N 77º50.772 W
Sun Mar 10 2024

I det 7. døgn har vi sejlet 146 sømil med en fart på 6,1 knob. Ialt har vi tilbagelagt 1061 sømil siden starten på turen, med en gennemsnitsfart på 6,3 knob. Efter sejladsplanen mangler vi 205 sømil, dvs. det nu tyder på ankomst i morgen aften.

I går var formiddagen meget urolig, som skrevet i går, og man blev ikke yderligere opmuntret af kommentaren fra langdistancesejler-guruen Jimmy Cornell fra UK, der i sin bog skriver “passages to Panama can be rough, as the constant easterly winds pile up the water in the western part of the Carribean Sea, making conditions quite uncomfortable”. “Quite uncomfortable” var en engelsk forfinet underdrivelse, det roderi vi var udsat for, var svært at leve med. Men heldigvis forbedrede situationen sig om eftermiddagen, og lige til i dag. Bølgerne mere regelmæssige og aftagende i størrelse, dog med aftagende vind natten over og i formiddag, som vi ikke var glade for til sidst, med kun ca. 12 knob. Det er aldrig godt nok… Nå, men her til middag har vi igen fået lidt vind, 15-17 knob, og vejrudsigten siger at den vil stige hen mod aftenen og holde sig på 20-22 knob natten over, og i morgen.

Nu er der flyvefisk for alvor, i går blev fjernet 2 fra cockpittet og 3 fra dækket, og i dag har vi foreløbig fjernet én fra dækket. De springer livligt omkring os, og så burde der også være større fisk, men vi har endnu ikke fanget nogen.

Vores største problem lige nu, er at Tine flere dage i træk er blevet bidt af insekt, når hun sover i salonens styrbord side. Hun ved endda at det er fra frontenden af sengen, da biddene flyttede sig fra skulder til ankler, da hun lagde sig omvendt i går. Vi har i dag haft alt ude, vasket hynder og træværk med kras sæbe, og givet insektspray i alle revner og gemmesteder. Vi er bange for at det kan være væggelus, og de skal slås ihjel før de breder sig andre steder hen. Når vi forhåbentligt er i havn tirsdag, må vi gøre det igen, og få alle betræk taget af og vasket ved 60 grader, som er én af de ting, der skal gøres, ifølge Helles tilsendte vejledning.

Så selve sejladsen går uproblematisk, Luna opfører sig eksemplarisk, og vi deles alle 3 om døgnets vagter, hvor der ikke sker meget. Det bliver lidt mærkeligt at det måske er overstået i morgen aften…

Snart fremme
10º10.998 N 79º29.952 W
Mon Mar 11 2024

I det 8. døgn tilbagelagde vi 153 Nm med en fart på 6,4 Knob. Ialt siden start på Panama-turen har vi sejlet 1214 Nm med en fart på 6,3 Knob. Vi mangler 58 Nm efter sejladsplanen.

Vi nærmer os Shelter Bay, indsejlingen til Panamakanalen, og kan så småt se flere store cargo-skibe passere os, endnu ingen andre sejlbåde. Vi håbede jo på bedre vind i går, men den kom først ca. kl. 18, men har så været 18-22 Knob siden, og med en nogenlunde flad og behagelig sø, kun bølger ind bagfra. Vi regner nu med at være fremme ca. kl. 21, Panamatid. Det er et travlt gennemløb til Panamakanalen med flere storskibsruter, hvor vi ikke må være, så vi skal navigere præcist op til og gennem molehovederne til Shelter Bay. Derefter skal vi skarpt til styrbord, og følge molen hen til indsejlingen til marinaen. Vi kommer så sent, at vi nok er nødt til at smide anker uden for, og så snakke med dem i morgen tidlig, om de har plads til os.

Flyvefisk er her stadig, og i morges tog én en flyvetur ind i båden og ramte Leif på benet, hvorefter den forsvandt ned i et af afløbene i cockpittet. Vi fik fisket den ud, da den var færdig med at sprælle vildt, og sendte den tilbage i havet – måske allerede død af udmattelse. Der var yderligere en på fordækket, død, og returneret til det store kredsløb i havet.

Det er med lidt vemodighed at turen snart er slut, vi er inde i en god rytme, og nyder tiden på det åbne hav. På den anden side glæder vi os til en øl og et glas champagne når vi endeligt er fremme, og glæder os til de kommende oplevelser.

Fremme
9º22.060 N 79º57.041 W
Tue Mar 12 2024

Så ankom vi i Shelter Bay, i går d. 11/3 ankeret var ude kl. 22:20. Vi sejlede 64 Nm siden kl. 12, så den samlede distance endte på 1278 Nm, og tiden på 8 døgn, 10 timer og 20 minutter. Gennemsnitsfarten endte dermed på 6,3 knob.

Det var meget mørkt, så vi smed anker i bugten ud for marinaen, og i dag fra morgenstunden kontaktede vi havnen, og fik en plads, hvor vi nu ligger.

Indsejlingen til bugten var noget stresset. Det var mørkt, og der var megen stor og tung cargo-trafik, vi skulle sejle slalom imellem. Da der også var rigtig mangede cargoskibe for anker var overblikket vanskeligt. Vi oplevede endda at et af skibene kontaktede os på VHF, og vi aftalte hvordan vi ville passere hinanden.

Oven i det hele begyndte autopiloten at larme, og Tine var nede og tjekke i teknikrummet, hvor autopilot og ror sidder, og fandt at den centrale bolt, der forbinder de 2 ror, autopilot og rat, var gået løs under de 8 døgns konstante belastning! Det kunne heldigvis hurtigt fixes af Leif, mens vi sejlede videre, med en stramning af møtrikkerne.

Så vi kom sikkert ind i bugten, og efter at ankeret var ude fik vi et glas champagne og en øl, mens vi pustede ud, og ønskede hinanden tillykke med en meget vellykket passage!

Leave a Reply