Le Petit Rhone->Alicante->Torrevieja->Alicante

Tiden løber hurtigt. I perioden fra 2. maj til 22. maj har LUNA sejlet en del – fra Le Petit Rhone til Alicante, videre til Torrevieja og tilbage til Alicante igen. Og dieseltank problemet er et overstået kapitel. Dieseltanken har været fyldt helt op og der er ingen utætheder.

Efter første nat for anker i Le Petit Rhone skulle vi videre. Det havde været en total rolig nat i floden. Så vi skulle bare hive ankeret op, og så afsted. Men ankeret rokkede sig ikke ud af stedet. Efter nogle forskellige forsøg måtte Leif en tur i vandet for at komme ned og se, hvad der foregik. Det viste sig at der var en kæmpe “gaffel-gren”, der havde fanget ankerkæden. Aftenen før havde vi hørt et bump, som om der var noget træ eller lignende, der var stødt ind i båden. Det var der så også – og det var blevet liggende og holdt godt fast i os. Vi kom fri ved at Leif dykkede ned til “gaffel-grenen”, Helle lagde en masse kæde ud, og så kunne Leif løfte kæden fri af grenen. Så har vi også prøvet det.

Næste stop var havnen i Sete. Her fik vi gået en god tur opad af deres “Panoramique route”, hvor der er fin udsigt over byen og havnen.

Vi ville gerne prøve at indhente lidt af den “tabte tid”, vi havde brugt på dieseltanken, selvom det var koldt at sejle, hvad beklædningen afslører på billedet af Helle. Den oprindelige plan var meget centreret om Alicante i Spanien i begyndelsen af maj – dvs NU. Vi skulle møde vores venner Torben & Lene i nærheden af Alicante i starten af maj, Helle havde en flybillet fra Alicante til København 7. maj for at komme til et tjek på Rigshospitalet (efter en operation for modermærke-kræft for 3½ år siden, der iøvrigt gik godt) og så skulle Helle følges med vores venner Jørgen og Mari-Ann fra København til Alicante 11. maj.
Vi besluttede at ændre Helles flybillet til at flyve hjem fra Barcelona istedet. Leif ville så sejle videre derfra alene, hvis vejret tillod det.
Det betød at vi sejlede til Leucate, hvor vi lå for anker lige uden for havnen. Videre til en ankerplads ved Estartit i Spanien. Derfra videre til havnen i El Masnou, der ligger et lille stykke nord for Barcelona. Vi var i El Masnou den 5. maj. Fra havnen er der togforbindelse direkte til Barcelona centrum.
Vi var en tur i Barcelona 6. maj. 7. maj fik vi gået en tur i den gamle bydel af El Masnou og Helle fløj til København.

Leif sejlede videre alene den 8. maj. Første dag gik turen gik til La Rapita, hvor Leif smed ankeret efter ca. 16 timers sejlads og ca. 102 NM. Næste dag videre til en ankerplads ved Burriana. Efter ca. 10 timers sejlads den 10. maj nåede Leif til Cala Sardinera, hvor der også var en glimrende ankerplads. 11. maj nåede Leif frem til Marina Villajoyosa, der ligger lidt nord for Alicante.

Det betød at vi alle kunne mødes i Alicante. Torben & Lene hentede Leif i Villajoyosa og kørte til deres dejlige hus i Alicante. Helle, Jørgen og Mari-Ann tog taxi fra lufthavnen i Alicante til T & Ls hus. Vi fik lækker aftensmad på terrassen med den fantastiske udsigt og overnattede allesammen i huset. Næste dag kørte vi alle til LUNA i Villajoyosa. Vi sejlede fra Marina Villajoyosa til Marina Alicante. Det var en tur med noget bølgegang, men det var sjovt at se T & Ls hus fra vandet. Den stod på virkelig god tapas på El Canto i Alicante. Vi overnattede alle 6 på LUNA. Næste morgen var det Torbens fødselsdag – efter morgenmaden sagde vi farvel.

Nu fortsatte sejladsen med 4 ombord (Leif, Helle, Jørgen og Mari-Ann). På det tidspunkt var det blevet rigtigt varmt, og vores råd til Jørgen og Mari-Ann om at medbringe lidt varmt tøj og regntøj virkede en anelse malplaceret.
På det første sejlben blev det til slut en meget urolig nat for anker ved øen Tabarca lidt syd for Alicante. Hverken vind eller bølger opførte sig som vejrudsigten havde spået. Så næste morgen gik det hurtigt videre til Torrevieja. Det var en sjov by på at gå rundt i. Noget specielt at mange af træernes stammer er “beskyttet” af hæklede firkanter.

Vi besluttede at sejle tilbage til Alicante. Helle skulle en ekstra tur på Rigshospitalet til en PET-CT scanning og kunne følges med Jørgen og Mari-Ann i flyene d. 19. maj. Så turen gik nu til Santa Pola. Der var ikke så meget vind, men det gik alligevel fint for sejl. Vi havde en fin gåtur i Santa Pola bl.a. med besøg på citadellet.
Derefter videre til Marina Alicante. Det foregik for sejl med MEGET lidt vind og helt fladt vand. I Alicante fik vi besøgt den gode tapas restaurant igen og var en tur oppe på borgen. Der er en fantastisk flot udsigt.

19. maj fløj Helle, Jørgen og Mari-Ann til København. Det var en dejlig uge med Jørgen og Mari-Ann, hvor vi fik sejlet meget for sejl selvom vinden var svag. Leif havde derfor et par dage for sig selv i Marina Alicante. … såh der var tid til at Leif kunne komme lidt videre med TO DO listen… Een af de “større” opgaver var at skifte luftventilen til dieseltanken. Det gik fint. Det viste sig så bare, da Helle kom retur til Alicante d. 21/5 med en ny termostat til motoren, som skulle sættes i og testes, at motoren var helt død, den ville overhovedet ikke starte. Så det var igang med det helt store motor-lednings-puslespil, en del ledninger var gået fra op til startnøglen, og de skulle på plads igen … og efter ca 8 timers indsats, var ledningerne samlet korrekt og motoren kunne starte. Næste formiddag gik testen af den nye termostat fint. Så den 22/5 om formiddagen gik turen videre sydpå igen.
Vi har netop lagt os for anker ved øen Tabarca IGEN. Øen ligger syd for Alicante. Sidste gang var vi ikke så heldige med spådommene om vind og bølger – vi tror det går bedre denne gang! Og nu er vi på vej videre til den foreløbige slutdestination i juni, ved Gibraltar.

Husk du kan følge med i hvor LUNA er ved at klikke på det link, der findes under menu-punktet “Her er LUNA”