Benalmadena til Alcaidesa 9. til 17. juni 2022

Vi sejlede afsted fra Benalmadena (ved Torremolinos) den 9/6. Inden da havde vi en ærgerlig oplevelse, hvor Helle fik stjålet sin pung op af en lille taske på en 15 min gåtur gennem turistområdet. Så opholdet blev beriget med et besøg hos POLICIA NATIONAL for at anmelde tyveriet.

Sejladsen herfra, og resten af vejen forbi Gibraltar til marina Alcaidesa ved La Linea i Spanien, foregik i medvinds- eller skråt medvinds-sejlads (på læns).

Lige efter Benalmadena kom vi til det næste store turistområde Marbella.
Marbella vil vi især huske pga sejladsen ind i marinaen. Indsejlingen er meget smal, lavvandet og selvfølgelig er der klipper man ikke skal påsejle. Samtidig var havneindløbet fyldt med jetski, turistmotorbåde og sight-seeing både på vej ind og ud, og ikke alle med stort kendskab til færdselsreglerne til søs. Og så blæste det 7-8 m/s. Så der var meget at holde øje med på vej ind. Det gik nogenlunde roligt, med enkelte undvigemanøvrer for anden trafik, men så, midt i indsejlingen, klang – så gik motoren ud. Leif forsøgte at genstarte, men så snart den kom i gear, så gik den ud igen med et stort ryk. Vi måtte lynhurtigt smide ankeret for at forhindre at vi drev ind mod klippemolen. Det viste sig, at en rød bøje, der lå i indsejlingen, havde et armtykt langt tov bundet fast – og tovet lå og flød langt i vandet. Det var vi sejlet ind over, og vi mistænkte derfor at tovet havde sat sig fast i skruen. Leif måtte en tur i vandet og konstaterede, at det ganske rigtigt var tilfældet. Leif tog endnu en tur i vandet og fik tovet viklet ud af skruen og roret. Derefter satte Helle LUNA i bakgear for at holde os væk fra molen. Så kunne vi tage ankeret op og fortsætte stille og roligt ind i marinaen for motor. Pyh…
Vi undrede os en del over, hvad det kæmpe flydetov lavede lige der i indsejlingen … de snakkede kun få ord engelsk i havnen og vi kan endnu færre spanske ord, så det fik vi ikke opklaret før næste morgen. Da kom der et kæmpe uddybningskib ind i marinaen (ca 100-150 m langt) med en kran på, der gravede sand op fra bunden. Det lå lige i indsejlingen foran os. Det var fortøjret til endnu et par bøjer med samme kæmpe tykke tovværk, som vi var blevet viklet ind i dagen før, og brugte dem til at trække sig forsigtigt ind. Der var altså gjort klar dagen før til morgenens ankomst af uddybningsskibet, til uheld for os.

Næste stop var Estepona. Den gamle indre by er meget flot, velholdt og hyggelig med blomster og træer allevegne.

Turen gik derefter det sidste stykke forbi Gibraltarklippen og ind i Gibraltarbugten. Vi havde lige et enkelt stop i selve Gibraltar. Her er det nemlig billigt at tanke diesel (ingen afgifter) og det er tilladt at tanke diesel her, uden at melde sig til toldvæsenet og skulle igennem indtjeknings proceduren. Derefter fortsatte vi videre op i bugten, til La Linea, der ligger lige på den spanske side, hvor vi lå for anker en nat.

Derefter næste dag videre til LUNAs “sommer-sted” i marina Alcaidesa.
Vi var en tur oppe på Gibraltar klippen. Det var godt vejr med god udsigt.

Nu er første ben af den planlagte rute for sejladsen i 2022 gennemført. Vi er tilbage i København i knap 2 måneder.
LUNA skal ligge i marina Alcaidesa indtil midten af august 2022.

Herefter er det planen som det næste at sejle ben 2: fra Gibraltar midt i august, over Madeira, til Tenerife med ankomst senest 1. oktober 2022. Turen gennem Gibraltarstrædet skal nok blive spændende, dels kan vejrforholdene være voldsomme med stærk modvind ud af Gibraltarstrædet (Levanten), op til 3 knobs med- eller modstrøm, og så de seneste to år, også med risiko for at en flok spækhuggere kommer og morer sig med at bide sejlbådenes ror i stykker. De sidste år er flere både blevet trukket i land til flere måneders reparationer. Angrebene er allerede begyndt i år også. Ingen ved hvorfor de gør de, måske som træning til at jage tunfisk, der skal fanges i den lodrette hale. De fleste sejlbåde kommer dog igennem uden episoder, men hver dag er der 1-3 både, der må bugseres ind. Vi håber det ikke bliver os.
Når vi er helskindet gennem strædet, står den på 4 dages oceansejlads til Madeira. Vi bliver kun 3 på båden, så hvis nogen skulle have lyst til at komme med, så sig til, vi kunne godt bruge en enkelt eller to mere til at fordele udkigsvagterne på.
Men nu står den på sommer i skønne Danmark – og så i sensommeren er vi tilbage med skrøner fra sejladsen videre.